Trollhättan, kontroll av knäet!

Imorgon bär det av till Trollhättan igen åker med sjuktaxi kl 06.30 tidigt hehe, jag som e van att gå upp lite senare :P Har skrivit upp lite frågor som jag vill få svar på o så. Vet inte riktigt vad jag ska göra där egentligen, men det är väl bara en kontroll på att knäet har läkt bra.
Han kommer nog att förlänga min sjukskrivning i någon månad till, iaf vill jag det. För känner inte riktigt att jag kan återgå till fullt arbete igen och om jag ska jobba som ordningsvakt så är det nästan ett krav på att man måste kunna springa vilket jag inte får göra från månad 3, det har imorgon gått 6 veckor. Om jag återgår till rivningsarbetet så är det väldigt tungt arbete och man behöver vara helt frisk för att kunna jobba. Man arbetar ju i alla olika ställningar och får lyfta och bärra en hel del tunga grejer. Så det hade varit bra om jag fick sjukskrivning till slutet på mars.
Var på ica precis o handlade lite musli, risifrutti och lite bananer som jag ska ha med mig till imorgon. Är ju cirka 7-8 h resetid fram och tillbaka. Men har gjort middag som står ikylen, vilket är bara att värma när jag kommer hem, perfekt.

Var hos sjukgymnasten, Håkan Ström idag och jag får nu lägga på lite mer vikter och ska bla köra knäböj med vikter. Vilket känns bra, att få komma igång lite på riktigt och inte bara hålla på med massa balans övningar. Han tycker att knäet har läkt förvånat svärt bra på kort tid. Vilket är skönt att höra. Tror nästan han e lite imponerad om jag ska vara ärlig hehe. Han har liksom aldrig haft någon med en så omfattande korsbands-skada som jag har och samtidigt har läkt så bra. Men det har bara gått 6 veckor och man ska inte skrika för högt. Har ju en lång väg kvar. Men det känns iaf bra och jag känner att jag är på rätt väg!


Gick bra på gymmet idag, körde bänkpress 4 rep, 6 set vilket är 24 repititioner på 132.5 kg, det är rätt många rep det ;). På onsdag blir det 2 rep vilket känns bra då hinner jag ladda lite tills på fredag då det blir 5 repare. Undra hur det kommer gå ;)

Ska nu göra lite "skrammel egg" med bacon. Måste få i mig dagens proteinkvot och det mättar dessutom väldigt bra!



Lite fakta om ägg:

Äggets näringsvärde:


Ett vanligt svenskt ägg är ett litet underverk av koncentrerad näring i en funktionell förpackning. Det innehåller nämligen nästan allt som människan behöver.


Till att börja med fullvärdigt protein med ett biologiskt näringsvärde som är den högsta man kan finna i något naturligt livsmedel. Proteinet består av aminosyror som både till sammansättning och kvalitet är så bra att de kan utnyttjas av kroppen till nära 100 %.
Det mesta av proteinet finns i äggvitan. Eftersom ägg innehåller protein av högsta kvalitet används det som standard för att mäta proteinkvaliteten i andra livsmedel. 
Ägg innehåller också vitaminer bl.a. A, D, E, K, B samt viktiga mineraler. Vitamin A är bra för synen, tillväxten och kroppens försvar mot infektioner och sjukdomar. Vitamin D och kalcium bygger upp skelettet och tänderna. Vitamin B2 som också kallas riboflavin är bra för hyn och stimulerar kroppens eget immunförsvar. 
Ägg innehåller också mineralämnena järn, som bl a stimulerar blodets förmåga att transportera syre samt selen, jod, koppar, mangan, fluor och zink. 
Den enda vitamin som saknas i ägg är vitamin C.
Kolesterol är en väsentlig del av strukturen i varje kroppscell, ett nödvändigt fett för att kroppen skall fungera. Kroppen använder kolesterolet för bildning av bl a cellväggar, könshormoner och vitamin D. Kroppen reglerar själv hur mycket kolesterol den behöver och överskottet urskiljs via levern till gallan och ut ur kroppen. Friska personer som äter en balanserad kost och som motionerar regelbundet kan i princip äta hur många ägg som helst.
Endast personer som av olika orsaker tvingas hålla diet måste vara restriktiva med livsmedel med högt kolesterolinnehåll.





Ägg är verkligen ett fullvärdigt livsmedel. Otroligt att ett ägg kan innehålla så mycket. Ät mycket ägg ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0