Rehab

Var på rehab kliniken i morse och fick träffa min sjukgymnast. Han tyckte knäet såg väldigt bra ut. Kunde böja knäet nästan full, drygt 3 grader ifrån. Han hade aldrig varit med om att någon som hade opererat båda korsbanden samtidigt, trots att han jobbat där i 15 år. Så det är ingen vanlig operation precis, så får hoppas doktorn har gjort ett bra jobb så det läker rätt. 

Han vet att jag tränar mycket och han sa att jag hade bra grundförutsättningar som många andra inte har. Jag gick liksom på kryckor 3 dagar medan sjukgymnasten hade en patient idag som efter 6 veckor fortfarande gick på kryckor och han har då säkerligen endast opererat främre korsbanden som är den vanligaste skadan. Så all slit med ben-träningen sedan skadan måste ha gett resultat! Sa till han att jag haltade lite, men då skrattade han lite och sa "ja det har ju bara gått 3 veckor sedan operationen" man kan inte begära att det går så snabbt ju. Men jag får väl räkna med 6 månaders rehab.

Knäet är "fortfarande" svullet och det var ju en stor knä-operation så man får ju räkna med det sa han. Han sa att jag kan börja med lite lätt träning nu. Som knäböj (utan vikter) och cykling. Fick en ny tid tills på måndag, då vi ska gå igenom lite fler övningar etc. Men det är i stort sätt samma som innan operationen. Inga konstighter direkt, lite fler balans övningar och vridmoment bara. Ska fråga han angående bassängträning, vill få en tid så man kan lära sig några bra övningar. I med att jag inte får använda mig av vikter på gymmet än så ger vattenträning ett bra och lagom motstånd. Så vill att han ska skriva någon skriftligt på att jag ska få köpa ett simkort som jag då ska skicka till försäkringen och få ut ett kort så jag kan träna lite mer och återhämta mig snabbare.


Hittade en video på en korsbands operation, ser inte så trevligt ut precis.
Tur att det finns narkos säger jag bara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0