Koh Chang

Nu är vi tillbaka till huset igen, efter 5 dagars utflykt till Koh Chang!

Vi började resan med en åktur till Trat, som kostade 250 bht, tog drygt 2 h, stannade till lite vid en biljettcenter/restaurang där vi sedan lämnade vårt kvitto och fick vår biljett så vi kunde ta båten till Koh Chang. Från Trat till Koh Chang tog väl ungefär 1 och 30 h och kostade 450 bht. Det var en stor båt med bildäck och allt och den gick inte vidare snabbt kan jag säga hehe... När vi kom fram så tog vi en taxi till andra sidan ön, vägarna där på ön är verkligen upp och ner hela tiden och vilka branta backar där är. Men som tur var tog det bara 20 min, kostade 50 bht. När vi kom fram till White sand beach gick vi längst stranden och letade efter ett backpacking boende som heter independenc bo, som vi hade fått reda på från några svenskar som också har hus här inärheten i Ban Phe. Så vi gick dit och frågade efter ett ledigt rum. Ägaren var nog från England, hon erbjöd oss boende för 400, 350 och 250 bht. Det första var med havsutsikt och toalet det andra var med toalet och det billigaste var med delad toalet. Vi bestämmde oss att få titta på det billigaste och nöjde oss med det. Hon förklarade boendets regler ect, det var bara att ta dricka i kylen och ta en liten bok där det stod vårt rum nummer 15 på, och skriva upp det man tog och betala vid utcheckning eller i slutet av veckan. Boendet var låg precis vid stranden och var väldigt fräckt uppbyggt med reggae-stil kan man säga. Där fanns allt möjligt, så himla fräckt asså. Man ett gemensamt vardagsrum/upphållsrum där man hade havsutsikt och kunde spela kort eller se på tv, vad man nu ville.

På kvällen ät vi vid en restaurang i närheten, där vi satt på sanden på kuddar och käkade, vi pratade lite med "servitören" eller vad han nu var hehe.. Någon reggae-snubbe med bar överkropp och frågade om en ö som heter Koh Maak, som ligger en bit ifrån Koh Chang. Han berättade att det var en populär ö med höga palmer så vi blev lite nyfikna på den ön.

Det var lite molningt när vi kom ner till Koh Chang och samma följande dag, dessutom var det inte så värst med folk så efter vi hade käkat frukost och badat i havet drog till andra änden av ön med taxi tog cirka 30-40 min och vi betalade 100 bht, staden heter Bang bou, en stad som är uppbyggt på vattnet kan man säga, med massa affärer och boende. Vi gick och letade boende och hittade ett ställe med små stugor för 250 bht med gemensam toalet. Rummet var liten, men där fanns en fläckt och myggnät som var ett måste! Vi gick runt och tittade lite i affärerna och Caroline fick köpt lite presenter och så, jag köpte endast en huvud-skarf, så jag inte skulle bränna min nyrakade skalle ;) Vi gick sedan och bokade resan till Koh Maaak som kostade 450 bht och bestämde att vi skulle ta båten kl 09.00 följande morgon.

På vårt boende fanns bänkar och stolar längst ute där man kunde sitta och äta ect. Där satt vi på kvällen och spelade kort, drack lite öl och käkade lite jordnötter. Det fick räcka för det fanns inget vidare liv där, fanns några thailändare som spelade biljard men inte så mycket mer.

Följande morgon gick vi till 7-eleven och skulle köpa yogurt till frukost men deras el hade försvunnit undernatten och de hyllerna var toma pga att de antagligen fick slängas/reklameras. Så vi fick nöja oss med nudelsoppa, färsk ananas och bananer till frukost vilket inte var fel alls. Vi hade tänkt att blanda yogurten med färsk frukt, men så blev det inte. Sedan var det tags för avgång. Båtresan tog väl drygt 1 h, satt och läste lite ur "Män som hatar kvinnor" som jag hade "råkat" slinka ner i väskan från boendet från Ban bou hehe... Tog även ett fot-dopp vid färden. När vi närmade oss ön såg vi mest palmer lite hotell och restauranger, men det var inte alls det vi hade förväntas oss. Vi trodde att där fanns mer folk än på koh Chang, men vi hade fått fel information.

Koh Maak var ett jätte lugnt ställe, men var jätte fint. Men hur som helst, när vi kom fram till ön stod där en man med en skylt "island hut", som skulle vara ett bra och billigt ställe hade vi fått reda på av en svensk från Bang Bou. Så vi följde med honom till andra sidan ön och tog deras billigaste rum för 200 bht med bra utrymme och toalet. Island Hus låg precis vid stranden och det var även en restaurang. Det var jätte fint men stenigt hav.

Så vi valde att ta moped till andra sidan ön och bada och samtidigt boka snorkelutfrykt. Mopeden vi hyrde var inte den nyaste modelen kan jag säga, det fanns inga fram bromsar utan bara en bakbroms med 4 någorlunda fungerande växlar. Vi kom inte upp från första vägen från boendet utan det slutade med att Caroline fick gå upp hehe.. Men sedan körde vi till andra sidan ön och badade och solade lite. Man fick gå långt ut om man ville ha vatten mer än upp till knäna, men vattnet var solklart och väldigt fint.

När vi sedan skulle och boka biljetter för att snorka för 500 bht, som  hade vi sett , visste vi inte riktigt vägen dit så vi frågade några svenskar som badade i en jätte lyxig pool precis vid havet. De förklarade vägen dit och vi åkte dit med vår moped efter en liten pratstund. när vi nästan var frame var där en jätte brant och krokig backe ner till hotellet och vi körde ner och bromsen tog inte i och jag kunde inte bromsa. Caroline sa till mig "Bromsa Peter, varför bromsar du inte för" när jag insåg att jag inte kunde bromsa skrek jag "Hoppa av, bromsarna funkar inte" men hon insåg väl inte att dem inte funkade och stannade kvar på mopeden. Mitt hjärta slog så att jag kände det utanför bröstkorgen och trodde vi skulle köra rätt ut för stuppet och ner i vattnet eller ännu värre. Men lukades dämpa farten och bromsa med fötterna i en liten rondell som fanns utanför hotellet. Mitt hjärta var lättat och gubben från Island Hut skulle inte få några 250 bht av mig inte. Nä vi fan asså tur vi inte fick mötte, trodde nästan vi skulle dö där ett tag.. Jaja men när vi skulle boka hade dem ingen grupp så vi skulle få åka själva i en båt och betalla 750 bht så vi struntade i det. Körde tillbaka och frågade Stockholmarna i poolen om dem var intresserade och gick ner till det andra bokningsstället och fick tillslut ta en speed båt för 700 bht, vi skulle snorkla så vi fick ta det som fanns. Vi bestämde att vi skulle snorkla dagen efter från 09.00 till 15.00 lunch och hämtning på hotellet/ boendet ingick.

Dagen efter hämtade han oss och vi körde till snorklingscentret och valde ut sim fötter och skrev ner id-nr ect. Vi åkte med några danskar och ett par australiensare, Stockholmarna hade tyvär avbokat resan, varför vet vi inte?!, men men. Vi åkte runder till 3 olika öar där vi fick snorkla, igentligen 4, men då var det lunch så vi valde att äta och bada lite, jag pratade lite med två danska grabbar som vi snorklade med. Caroline råkade röra vid en slags fisk eller något liknande och blev stucken i foten. Det var små taggar som satt fast under foten som jag tog bort, som hade sprutat in lite gift. Thaikillen på båten sa att det var stonefish, men att det inte var någon fara och att det var långt ifrån hjärtat ect.  Men annars var det jätte skoj att snorkla vi såg många fina fiskar och tog en del foto undervattet med en kamera vi hade köpt i Sverige. Men de lägger jag upp på datorn när vi har framkallat dem. Hoppas dem blev bra! Jag som inte annars kan flyta hehe.. Flöt som en stock och tyckte det var himla skoj att snorkla. Lite svårt med andningen i början men blev genast bättre efter ett tag. Är inte någon van snorklare precis :)

Senare på kvällen valde vi att se om vi kunde hitta en annan restaurang lite längre borta, på vägen bort såg vi en annan snorkelcenter och såg att dem inte var från thailand och gick in och frågade om Carolines fot och de sa att de inte trodde att det var en stonefish, pga att de hade sett ett par där tjejen hade blivit stucken av en sådan fisk och hela benet skakade och att det tydligen var den giftigaste fisken i världen. Han trodde mer att det var en slags skorpion-fisk av någon slag. Så hon fick en tablett mot allergisk reaktion och han sa att det nog inte var någon fara. Vi gick sedan tillbaka och åt på Island Hut. Jag beställde in en stek med pommes för jag var inte direkt sugen på thaimat. Det regnade jätte mycket den kvällen och alla insikter vaknade till liv. Det var massor med jätte stora eldlfygor över, över allt. Så vi valde att gå till rummet istället.

Vi hade bestämt oss att vi skulle åka hem kl halv 11 följande dag. Vi käkade Amerikansk frukost på morgonen och tog sedan en strand promenad. Jag fick se en stor bambu pinne, som jag använde för att ta ner en kokusnött och jag fick ner den största jag sett hehe.. Vi kämpade för att ta ta i sönder den mot en stock som låg vid strandkanten, jag fick tillslut bända upp den och vi kunde käka kokosen, jätte gott  :)

Vi hade träffat några från England som vi pratade med och gav ena halvan av kokosnötten ;) Vi hade bara pratat som hastigast och hade inte träffats så mycket och gav dem vårat thai-nummer och erbjöd att dem gärna fick komma och hälsa på oss.

Sedan tog vi Båten från Koh Maak till Trat, tog drygt 1 h och kostade 450 bht. På vägen hem pratade vi hela vägen med ett svensk par som var jätte trevliga. De hade börjat sin resa från Australien vidare till Vietnamn, Singapore, Hongkong, Laos och Thailand på 7 veckor.. Helt otroligt mycket på så kort tid!
Det var oväder när vi åkte hem och såg lite olyckor på vägen, en last bil som hade åkt ner i diket, en jeep som hade voltat och låg upp och ner och en el-ledning som brann. Men vi klarade oss väl. Åkte 12.30 från Trat och var i Ban Phe stracks efter 16.00. Svenskarna fick springa till hamnen då de skulle ta färjan över till Koh Shamet. Hoppas de hann =)
Tog sedan lokalbussen till huset efter vi hade handlat och gått i ösregnet, vi fick köpa regnkappor för att inte bli allt för blöta. Men det är skönt att komma "hem" igen och sova i en skön säng och ha det bra ;)