Semestern slut och vidare till Legacy Gym!

Idag är sista dagen här i Ban Phe och vi har tvättat och fixat allt med huset. Vid 24.00 thailänsk tid kommer taxin som kör oss till Bangkok. Carolines plan till Sverige går 05.00 och mitt plan till Ubon går 07.25.

Samtidigt som det känns skönt att få komma vidare känns det lite tråkigt att lämna Ban Phe/huset, och framförallt att vi ska skiljas åt i Bangkok och inte träffas på 2 månader =( Men vi tror säkert att det kommer att gå bra!

Men jag är verkligen sugen på att komma igång och träna på Legacy Gym ;) ska bli sjukt skoj!
Mitt plan anländer 08.30 i Ubon, så planet tar endast 65 min. Sedan tar jag taxi till Legacy som endast ska ligga 5 min därifrån. Ska försöka åka till Laos och fixa mitt visum samma dag, så kan jag börja träna dagen efter. Men kommer nog att vara ganska trött efter som jag inte kommer at få sova något i natt. Men det får gå endå ;)

Snorklingen i Koh Chang

Här kommer några bilder från snorklingen i Koh Chang!

Bilderna blev väl inte super bra men dem får duga, Caroline blev lite sur för det fanns inget kort på henne som var något, det var svårt att ta bilder undervattnet. 5 st bilder gick inte att framkalla, de hade blivit för dåliga.

Akvariumet

Igår var det fortfarande molningt så vi drog och kollade in akvariet!

Massor med spännande fiskar var där. Men hade hoppas på att få se stora hajar, men vi fick nöja oss med dem små ;)
Kostade bara 30 bath (7.50 kr) vilket är väldigt överkomligt hehe..

Ban Phe festival

Just nu är det festival i stan ;)

Pang pang ;)

Kanin 150 bath, Riktigt kul att köra "radiobilar" :) NR 1 Yeah

Vi år Krabba, räckor, glasnudlar och massa olika spett Gott ;)

På första sidan av DT - Dagens Tränings Industri

DT gör en artikel om MMA" källaren till finrummet", och min match bild från The Sone FC "Shockwave" 2008 är på första sidan!
Du hittar bilagan när du köper Body Magazine eller Fitness Magazine!

Koh Samet

Är nu hemma i huset i Ban Phe efter 3 nätters boende på Koh Samet. Vi har aldrig tidigare sovit över på ön utan bara varit där och solat och badat under dagen, så vi ville utforska ön lite mer och se hur kvällslivet var på ön.

När vi kom till ön så hade dem Songkran där, vi blev lite blötta och hade inte direkt tid att titta efter något boende för vi ville inte bli alldelles blötta med ryggsäckarna och allt! Men vi fick tillslut tag på ett rum för 500 bath/natt, som var enkelt och ganska frächt. Vi bodde i ett vanligt fan-rum, skulle man bo med AC så kostade det 1200 bath/natt vilket är väldigt mycket. De tar överpriser på ön pga att det är så många turister som åker dit.

På kvällarna gick vi till strandresturangerna och åt. Där man satt på kuddar på stranden, de hade även uppvisningar med eldshower varje kväll, vilket var väldigt  fräckt att se på.

Andra dagen så drog vi ut och snorklade, fiskade och tittade på olika fiskar bla hajar.
Snorkligen var inget vidare runt Koh Samet grumligt vatten så man såg inte så värst mycket vilket var tråkigt. Man snorklade även väldigt närma korallreven vilket var lite läskigt. Fisket var ingen höjdare heller, man fick endast en flaska med fisketråd med en krock på med lite bläckfisk, som man skulle fiska med men det blev ingen fisk, tråkigt.. Det som var lite roligt var att titta på Hajarna, vi betalade 10 bath var och då fick vi en liten påse med fiskar som vi skulle mata dem olika fiskarna med. Direkt man stoppade ner fisken till hajarna så åt dem upp det i ett nafs :) Men hajarna var inte så värst stora, det fanns även leopardhajar, men de var ofarliga och åt endast små fiskar.

Ett lyxhotell som kostar 150 000 bath per natt ;) inte direkt billigt!

Thailänsk pannkaka med bannan och chocklad Gott :P

De sista 2 nätterna bodde vi på ett annat ställe, för 250 bath. Det var liksom en gamal bar  (Papa Roger´s Bar) först och sedan en smal korridor med små rum. Rummet inte så jätte frächa direkt så vi höll oss mest på stranden.

Satt och spelade kort vid en bar som inte riktigt hade öppnat än, men vi tog en öl och spelade lite. Det var en från Australien som hade öppnat en bar, coolt :)

Här dricker vi buckets med redbull och voda ;)

Sanden på Koh Samet är verkligen sagolik vitt !

"Män som hatar kvinnor"

Har läst ut Steig Larsson´s bok om "Män som hatar kvinnor". Boken var väldigt bra skriven och man tror på fullt allvar att händelserna och personerna i berättelsen existerar! En riktig deckare som gör att du inte kan sluta läsa. En bok som måste läsas!

Kul att boken kommer att bli film. Men filmen kan knappast bli så bra som boken! Men ska bli kul att se den.

Nästa myr-bo på tur!

Myrornas krig är över - Jag vann ;)

Var på tesco lotus igår och handlade lite "myr dödar grejer" hehe, är så trött på att hela tiden döda massa myror, som letar efter mat i köket. Köpte ett vitt stift som man ska dra vid fönster och lister, som inte myrorna ska gilla så värst mycket. Hittade även en produkt som heter Arinosu korori en liten låda som innehåller mat-gift som myrorna bär med sig till sitt bo och boet dör nerifrån och upp strålande!

Testade den i morse när jag fick se massor med myror vid köksfönstret, ställde dit den och efter någon minut var där hur många myror som helst. För mat-giftet lokar till sig myror. Sedan såg jag dem bära ner det till boet och jag stack sedan till gymmet och var borta i någon timme och när jag kom hem fanns där inte en enda myra :) Perfekt!
Men de kommer väl tillbaka igen, men jag kanske har lyckats att döda ett myr bo iaf ;)

Gå in på http://www.advertolog.com/tour/ för demonstration av produkten!

Lamtong

I morse drog vi till Rayong för att shoppa lite, köpte ett par nya löparskor, som kan vara bra att ha på Legacy. Hade bara ett par slitna med mig. Viktigt med bra dämpning när man väger över 100  kg ;) Så det blev ett par från Nike för 3500 bht (875 kr)

Köpte även 3 par tröjer, en ny plånbok och insektsmedel, helt otroligt hur mycket insekter det finns här.  Det kryllar av bla myror, hittade en halvdöd kackerlacka i kök i morse och insektsmedlet tog precis slut så var tvyngen att handla nytt. Ett måste i Thailand!

På vägen hem så körde ju lokalbussen in i Ban Phe och vi blev inte lite blöta kan jag säga hahaha vi blev helt dyngsura, gatorna var smockat med jeepar där de stod med stora blåa tunnor med antingen iskallt vatten, saltvatten från havet eller kranvatten. Det tog säkert 1 timme innan vi kom ut ur city ;)

Songkranfestivalen

Idag börjar Songkranfestivalen i Thailand, de firar in det thailändska nyåret med traditionella vattenritualer. Här i Thailand symboliserar vatten rening från sjukdomar och ondska. Hemma har vi nattvarden för att få syndens förlåtelse och här dränker de sig med vatten istället hehe ;) Så ska se om vi kan få tillräckligt med vatten över oss så synderna försvinner.. Hmm har dem ens så mycket vatten?  hehe

Så ska nu ta på mig badkläder och ta lokalbussen till Ban Phe och dränka små thailändare ;) Skoj skoj !!!

Glad Påsk!

Idag ska vi käka påskmat med Eva och Wille! Har precis gjort köttbullarna. Vi ska äta jansson, korv, ägg, sill, räckor, köttbullar och så skulle Eva göra ostpaj med kantareller ska bli gott ;)

Jag ,Wille och Caroline har varit iväg med Mr Sim idag (Mr Sim kommer från Singapore och bor på Crystal Beach här i området) på riktig thaimassage på templet i Rayong, vilket var jätte skönt. Sedan var vi och åt på hans favorit restaurang som serverar underbar kyckling. Han beställde in massor me tallrikar med olika små rätter. Jätte gott och trevligt!

Bilder från marknaden igår!

Gott med gräshoppa smakade krispigt och köttigt!

Koh Tao - Sköldpaddsön

Igår åkte jag och Caroline, och en familj här på plan 3 ut med speed boat till Koh Tao - sköldpaddsön!
Men det var inte så glamoröst som man trodde. Vi hade förväntat oss att sköldpaddorna skulle ligga på stranden, men så var det ju inte. Sen drog vi till Koh Samet  och käkade lunch och badade ;)

Koh Chang

Nu är vi tillbaka till huset igen, efter 5 dagars utflykt till Koh Chang!

Vi började resan med en åktur till Trat, som kostade 250 bht, tog drygt 2 h, stannade till lite vid en biljettcenter/restaurang där vi sedan lämnade vårt kvitto och fick vår biljett så vi kunde ta båten till Koh Chang. Från Trat till Koh Chang tog väl ungefär 1 och 30 h och kostade 450 bht. Det var en stor båt med bildäck och allt och den gick inte vidare snabbt kan jag säga hehe... När vi kom fram så tog vi en taxi till andra sidan ön, vägarna där på ön är verkligen upp och ner hela tiden och vilka branta backar där är. Men som tur var tog det bara 20 min, kostade 50 bht. När vi kom fram till White sand beach gick vi längst stranden och letade efter ett backpacking boende som heter independenc bo, som vi hade fått reda på från några svenskar som också har hus här inärheten i Ban Phe. Så vi gick dit och frågade efter ett ledigt rum. Ägaren var nog från England, hon erbjöd oss boende för 400, 350 och 250 bht. Det första var med havsutsikt och toalet det andra var med toalet och det billigaste var med delad toalet. Vi bestämmde oss att få titta på det billigaste och nöjde oss med det. Hon förklarade boendets regler ect, det var bara att ta dricka i kylen och ta en liten bok där det stod vårt rum nummer 15 på, och skriva upp det man tog och betala vid utcheckning eller i slutet av veckan. Boendet var låg precis vid stranden och var väldigt fräckt uppbyggt med reggae-stil kan man säga. Där fanns allt möjligt, så himla fräckt asså. Man ett gemensamt vardagsrum/upphållsrum där man hade havsutsikt och kunde spela kort eller se på tv, vad man nu ville.

På kvällen ät vi vid en restaurang i närheten, där vi satt på sanden på kuddar och käkade, vi pratade lite med "servitören" eller vad han nu var hehe.. Någon reggae-snubbe med bar överkropp och frågade om en ö som heter Koh Maak, som ligger en bit ifrån Koh Chang. Han berättade att det var en populär ö med höga palmer så vi blev lite nyfikna på den ön.

Det var lite molningt när vi kom ner till Koh Chang och samma följande dag, dessutom var det inte så värst med folk så efter vi hade käkat frukost och badat i havet drog till andra änden av ön med taxi tog cirka 30-40 min och vi betalade 100 bht, staden heter Bang bou, en stad som är uppbyggt på vattnet kan man säga, med massa affärer och boende. Vi gick och letade boende och hittade ett ställe med små stugor för 250 bht med gemensam toalet. Rummet var liten, men där fanns en fläckt och myggnät som var ett måste! Vi gick runt och tittade lite i affärerna och Caroline fick köpt lite presenter och så, jag köpte endast en huvud-skarf, så jag inte skulle bränna min nyrakade skalle ;) Vi gick sedan och bokade resan till Koh Maaak som kostade 450 bht och bestämde att vi skulle ta båten kl 09.00 följande morgon.

På vårt boende fanns bänkar och stolar längst ute där man kunde sitta och äta ect. Där satt vi på kvällen och spelade kort, drack lite öl och käkade lite jordnötter. Det fick räcka för det fanns inget vidare liv där, fanns några thailändare som spelade biljard men inte så mycket mer.

Följande morgon gick vi till 7-eleven och skulle köpa yogurt till frukost men deras el hade försvunnit undernatten och de hyllerna var toma pga att de antagligen fick slängas/reklameras. Så vi fick nöja oss med nudelsoppa, färsk ananas och bananer till frukost vilket inte var fel alls. Vi hade tänkt att blanda yogurten med färsk frukt, men så blev det inte. Sedan var det tags för avgång. Båtresan tog väl drygt 1 h, satt och läste lite ur "Män som hatar kvinnor" som jag hade "råkat" slinka ner i väskan från boendet från Ban bou hehe... Tog även ett fot-dopp vid färden. När vi närmade oss ön såg vi mest palmer lite hotell och restauranger, men det var inte alls det vi hade förväntas oss. Vi trodde att där fanns mer folk än på koh Chang, men vi hade fått fel information.

Koh Maak var ett jätte lugnt ställe, men var jätte fint. Men hur som helst, när vi kom fram till ön stod där en man med en skylt "island hut", som skulle vara ett bra och billigt ställe hade vi fått reda på av en svensk från Bang Bou. Så vi följde med honom till andra sidan ön och tog deras billigaste rum för 200 bht med bra utrymme och toalet. Island Hus låg precis vid stranden och det var även en restaurang. Det var jätte fint men stenigt hav.

Så vi valde att ta moped till andra sidan ön och bada och samtidigt boka snorkelutfrykt. Mopeden vi hyrde var inte den nyaste modelen kan jag säga, det fanns inga fram bromsar utan bara en bakbroms med 4 någorlunda fungerande växlar. Vi kom inte upp från första vägen från boendet utan det slutade med att Caroline fick gå upp hehe.. Men sedan körde vi till andra sidan ön och badade och solade lite. Man fick gå långt ut om man ville ha vatten mer än upp till knäna, men vattnet var solklart och väldigt fint.

När vi sedan skulle och boka biljetter för att snorka för 500 bht, som  hade vi sett , visste vi inte riktigt vägen dit så vi frågade några svenskar som badade i en jätte lyxig pool precis vid havet. De förklarade vägen dit och vi åkte dit med vår moped efter en liten pratstund. när vi nästan var frame var där en jätte brant och krokig backe ner till hotellet och vi körde ner och bromsen tog inte i och jag kunde inte bromsa. Caroline sa till mig "Bromsa Peter, varför bromsar du inte för" när jag insåg att jag inte kunde bromsa skrek jag "Hoppa av, bromsarna funkar inte" men hon insåg väl inte att dem inte funkade och stannade kvar på mopeden. Mitt hjärta slog så att jag kände det utanför bröstkorgen och trodde vi skulle köra rätt ut för stuppet och ner i vattnet eller ännu värre. Men lukades dämpa farten och bromsa med fötterna i en liten rondell som fanns utanför hotellet. Mitt hjärta var lättat och gubben från Island Hut skulle inte få några 250 bht av mig inte. Nä vi fan asså tur vi inte fick mötte, trodde nästan vi skulle dö där ett tag.. Jaja men när vi skulle boka hade dem ingen grupp så vi skulle få åka själva i en båt och betalla 750 bht så vi struntade i det. Körde tillbaka och frågade Stockholmarna i poolen om dem var intresserade och gick ner till det andra bokningsstället och fick tillslut ta en speed båt för 700 bht, vi skulle snorkla så vi fick ta det som fanns. Vi bestämde att vi skulle snorkla dagen efter från 09.00 till 15.00 lunch och hämtning på hotellet/ boendet ingick.

Dagen efter hämtade han oss och vi körde till snorklingscentret och valde ut sim fötter och skrev ner id-nr ect. Vi åkte med några danskar och ett par australiensare, Stockholmarna hade tyvär avbokat resan, varför vet vi inte?!, men men. Vi åkte runder till 3 olika öar där vi fick snorkla, igentligen 4, men då var det lunch så vi valde att äta och bada lite, jag pratade lite med två danska grabbar som vi snorklade med. Caroline råkade röra vid en slags fisk eller något liknande och blev stucken i foten. Det var små taggar som satt fast under foten som jag tog bort, som hade sprutat in lite gift. Thaikillen på båten sa att det var stonefish, men att det inte var någon fara och att det var långt ifrån hjärtat ect.  Men annars var det jätte skoj att snorkla vi såg många fina fiskar och tog en del foto undervattet med en kamera vi hade köpt i Sverige. Men de lägger jag upp på datorn när vi har framkallat dem. Hoppas dem blev bra! Jag som inte annars kan flyta hehe.. Flöt som en stock och tyckte det var himla skoj att snorkla. Lite svårt med andningen i början men blev genast bättre efter ett tag. Är inte någon van snorklare precis :)

Senare på kvällen valde vi att se om vi kunde hitta en annan restaurang lite längre borta, på vägen bort såg vi en annan snorkelcenter och såg att dem inte var från thailand och gick in och frågade om Carolines fot och de sa att de inte trodde att det var en stonefish, pga att de hade sett ett par där tjejen hade blivit stucken av en sådan fisk och hela benet skakade och att det tydligen var den giftigaste fisken i världen. Han trodde mer att det var en slags skorpion-fisk av någon slag. Så hon fick en tablett mot allergisk reaktion och han sa att det nog inte var någon fara. Vi gick sedan tillbaka och åt på Island Hut. Jag beställde in en stek med pommes för jag var inte direkt sugen på thaimat. Det regnade jätte mycket den kvällen och alla insikter vaknade till liv. Det var massor med jätte stora eldlfygor över, över allt. Så vi valde att gå till rummet istället.

Vi hade bestämt oss att vi skulle åka hem kl halv 11 följande dag. Vi käkade Amerikansk frukost på morgonen och tog sedan en strand promenad. Jag fick se en stor bambu pinne, som jag använde för att ta ner en kokusnött och jag fick ner den största jag sett hehe.. Vi kämpade för att ta ta i sönder den mot en stock som låg vid strandkanten, jag fick tillslut bända upp den och vi kunde käka kokosen, jätte gott  :)

Vi hade träffat några från England som vi pratade med och gav ena halvan av kokosnötten ;) Vi hade bara pratat som hastigast och hade inte träffats så mycket och gav dem vårat thai-nummer och erbjöd att dem gärna fick komma och hälsa på oss.

Sedan tog vi Båten från Koh Maak till Trat, tog drygt 1 h och kostade 450 bht. På vägen hem pratade vi hela vägen med ett svensk par som var jätte trevliga. De hade börjat sin resa från Australien vidare till Vietnamn, Singapore, Hongkong, Laos och Thailand på 7 veckor.. Helt otroligt mycket på så kort tid!
Det var oväder när vi åkte hem och såg lite olyckor på vägen, en last bil som hade åkt ner i diket, en jeep som hade voltat och låg upp och ner och en el-ledning som brann. Men vi klarade oss väl. Åkte 12.30 från Trat och var i Ban Phe stracks efter 16.00. Svenskarna fick springa till hamnen då de skulle ta färjan över till Koh Shamet. Hoppas de hann =)
Tog sedan lokalbussen till huset efter vi hade handlat och gått i ösregnet, vi fick köpa regnkappor för att inte bli allt för blöta. Men det är skönt att komma "hem" igen och sova i en skön säng och ha det bra ;)